Jak powinna wyglądać strona internetowa?
Każda branża ma inne wymagania, jednak są w marketingu podstawy, które tyczą się każdego. Nieważne czy to murarz, fryzjer czy prawnik. I to na tych podstawach się skupimy.
Piotr Stankiewicz
8 Listopad, 2024
5 minut czytania
Wstęp
Ludzie spędzają mniej niż 3 sekundy na twojej stronie zanim zdecydują, czy z niej wyjść czy zostać. Mamy, więc tylko tyle czasu, żeby nie tylko przyciągnąć ich uwagę, ale też zachęcić do czytania dalej.
Nasza strona musi się więc szybko ładować, być czytelna i łatwa w obsłudze.
W tym artykule dowiesz się co musi zawierać twój landing page* by zatrzymać jak najwięcej odwiedzających.
*Landing Page to samodzielna strona internetowa, która ma tylko jeden cel. Skłonić użytkownika do podjęcia konkretnego działania. Najczęściej do wypełnienie formularza kontaktowego, czy kupna produktu.
Sekcja Hero
Jest to ta część strony, którą widzimy bez przewijania w dół. To po prostu pierwsza rzecz jaką zobaczy potencjalny klient.
Sekcja ta zawiera (w większości przypadków):
- Nagłówek
- Podtytuł
- Call to action (Przycisk kierujący do np. Formularza kontaktowego)
- Hero shot (Obraz, animacja lub wideo)
I najważniejszy o dziwo jest… Hero shot. Tak, niestety.
Człowiek myśli obrazowo, większość informacji trafiających do mózgu dostarczanych jest za pomocą wzroku.
Jednak, mimo wszystko myślimy skrótowo, nigdy nie zwarcamy uwagi na całość, więc nasze zdjęcie musi być proste w przekazie i od razu trafiać w sedno problemu.
Nie wierzysz, że myślimy skrótowo? Proszę bardzo. Na pewno nie zauważyłeś literówki w słowie zwracamy u góry, ale nie przejmuj się każdy tak ma.
Grafiki możemy podzielić na 5 rodzajów:
- Produktowa
- Procesowa
- Obiecująca
- Abstrakcyjna
- Metaforyczna
Na potrzeby małej i średniej firmy skupiłbym się na pierwszych dwóch, może trzech typach.
Rodzaje grafik
Produktowa
Strona Apple
Jak to nazwa wskazuje koncentruje się w 100% na produkcie. Pokazuje go w użyciu, daje klientom przedsmak tego jak mogą z niego skorzystać. Jest to najbardziej efektywne w sprzedawaniu pojedyńczych produktów.
Procesowa
Strona Vinted
Ukazuje proces, który przynosi konkretną wartość klientowi. Jest to najlepsze dla wszelkiego rodzaju działalności usługowych. Vinted na przykład pokazuje jak łatwe i przyjemne jest sprzedawanie w ich aplikacji (przecież wystarczy tylko zrobić zdjęcie).
Obiecująca
Też może być dobrym typem grafiki, ukazuje ona gotowy rezultat po skorzystaniu z usługi, np. W naszym przypadku skończoną stronę internetową lub udaną kampanię marketingową.
Ostatnich dwóch nie używałbym nie mając do dyspozycji naprawdę doświadczonych marketingowców, może się to po prostu skończyć stratą pieniędzy.
Następny jest nagłówek.
Twój nagłówek powinien działać cuda. Musi on dać odbiorcy jasny obraz tego, czego może się spodziewać.
Jak już wiemy ludzie nie czytają wszystkiego co jest napisane… No przynajmniej większość ludzi.
Naturalne jest dla nas skanowanie stron wzrokiem w poszukiwaniu haseł czy słów kluczy które przyciągną naszą uwagę i przedstawią dokładnie to czego szukamy.
Musimy więc przekazać czytelnikowi coś wartościowego, bo tylko to jest w stanie wyrwać go z bezmyślnego przeglądania i zyskać jego uwagę.
Nagłówek musi spełniać 5 wymagań. Jeśli mamy wszystkie, możemy być pewni że zadziała.
- Jest konkretny – przemawia konkretnie do twoich potencjalnych klientów
- Jest ciekawy – jeśli zanudzimy ich na śmierć nie będą czytać dalej.
- Zapewnia wartość – oferuje coś na tyle wartościowego, by czytelnik chciał czytać dalej
- Niesie za sobą korzyści – ludzi obchodzi jedna rzecz, co oni będą z tego mieli. Dokładnie to musimy pokazać
- Wywołuje poczucie pilności – oferta powinna być na tyle dobra, by czytelnik od razu chciał się z nami kontaktować.
Tak naprawdę całą te ideę można zamknąć w jednym skrócie: WIIFM “What’s in it for me”.
Kiedy szukamy usługi lub produktu jesteśmy świadomi czego potrzebujemy i dokładnie to chcemy usłyszeć w ofercie.
Niestety nikogo nie obchodzi ile zrobiliśmy szkoleń, ile czasu spędziliśmy na studiach, czy jaka jest misja naszej firmy. Każdy ma w głowie jedno: “Co ja niby z tego będę miał?” i dokładnie to chcemy przekazać w nagłówku.
Naszych klientów bolą plecy? Proste: “Jak pozbyć się bólu pleców w mgnieniu oka?”
Nie kombinujmy na siłę z abstrakcją. Przekaz ma być jasny i trafiać w sedno problemu.
Podtytuł
Pod nagłówkiem z reguły piszemy 1-2 zdania rozwijające myśl i po krótce opisujące naszą ofertę.
Tutaj kierujemy się tą samą zasadą, przekazujemy wartość. Biorąc za przykład bolące plecy, możemy napisać: “Nie tylko pozbędziesz się bólu pleców, ale też dowiesz się co zrobić by problem zniknął na zawsze!”
Jasno można teraz wywnioskować, że dzięki nam, nie tylko pozbędziesz się tego bólu, ale też dowiesz się co zrobić, by już nigdy nie wracał. To jest wartość dla klienta. To jest coś, czego ta osoba szuka.
A więc został nam CTA
Przycisk który ma zachęcić czytelnika do podjęcia akcji.
Jest to taka wisienka na torcie, kiedy już klient przejrzy stronę musi mieć jasno wyznaczone dalsze działanie. Od tego właśnie jest Call to Action.
Dobry przycisk CTA jest konkretny, krótki i dobrze widoczny.
Powinien on jasno pokazywać, czego można się spodziewać po kliknięciu. Np. “Skontaktuj się z nami!” powinien przenosić nas do formularza kontaktowego, a “Pobierz Darmowy E-book” powinien robić… Dokładnie to, pobierać e-book.
Musi on też się wyróżniać się na tle strony, mieć inny kolor, być w dobrym położeniu. Ma on być po prostu widoczny dla oka.
I tak naprawdę na tym kończy się cała magia budowania stron internetowych. Nie muszą one wyglądać jakby pochyliło się nad nią 200 informatyków z NASA. Mają być po prostu jasne, czytelne i wartościowe dla nasz klientów.
Jeśli dotrwałeś do tego momentu, dziękuję Ci bardzo za twoją uwagę i do zobaczenia następnym razem!
Jeśli uważasz, że mimo wszystko przydałaby Ci się pomoc z tworzeniem swojej własnej strony nie bój się napisać. Pomożemy.